Hoe draagt content bij aan je zoekoptimalisatie (SEO) inspanningen? Search Engine Land publiceerde onlangs een artikel met daarin een handige infographic, gemaakt door de mensen van Brafton.

Content voor SEO

De grote zoekmachines focussen zich op het creëren van de best mogelijke gebruikerservaring, wat betekent dat websites die relevante informatie bieden meer kans hebben op hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Het maken van relevante content, of je dit nu zelf doet of uitbesteedt, is volgens Brafton een essentieel element voor het boeken van SEO-succes in het huidige zoekklimaat. Daarnaast gaan de voordelen van het produceren van bezoekersvriendelijke content veel verder dan alleen de positie die je daarmee verwerft binnen zoekmachines.

Content erg effectief

Het blijkt dat 92% van de marketeers van mening is dat het creëren van content ‘erg effectief’ danwel ‘enigszins effectief’ is voor SEO. Daarnaast stelt 50% van de marketeers dat webpagina’s ‘erg effectief’ zijn voor SEO, terwijl 40% van mening is dat white papers ‘erg effectief’ zijn. Daarom investeert maar liefs 76% van de marketeers in het creëren van content voor hun SEO-campagnes.

Panda update

Brafton wijst in de infographic verder op de diverse panda updates en de gevolgen daarvan. Een content marketing strategie die gericht is op landingspagina’s, frequent bijhouden van blogartikelen en twitterberichten heeft gezorgd voor een stabiele toename bezoekers via organische zoekresultaten, aldus de infographic. In dezelfde periode is het aantal refererende zoekwoorden gestegen met meer dan 150%.

Meer bezoekers en aankopen door content

Verder zorgt content ervoor dat de conversie verbetert. 52% van de bezoekers zegt namelijk dat blogberichten invloed hebben gehad op hun aankoopbeslissingen. Verder kijkt 42% van de consumenten naar artikelen en blogs voor info over hun potentiële aankoop. 57% van de markerteers geeft daarnaast aan dat zij nieuwe klanten hebben weten te werven via hun blogs.

Sociale content

Tot slot stelt Brafton dat social media van invloed is op SEO en dat content sociaal is. Bing gebruikt bijvoorbeeld de ‘likes’ op Facebook als een signaal voor het opstellen van zoekresultaten. Google zegt dat het bezig is om de +1 button te gaan gebruiken als een signaal en twitterberichten (tweets) helpen Google on content sneller te indexeren.