Steeds meer wordt geautomatiseerd, ook webteksten. Kunnen journalisten binnenkort hun biezen pakken of liggen er juist kansen?

Robotjournalistiek

BNR had vandaag een interessant item in het programma mediazaken: Worden journalisten, redacteurs en tekstschrijvers vervangen door robots?

Nieuwe journalistieke software zorgt ervoor dat je tegenwoordig heel snel een artikel kunt realiseren. Een gezaghebbende website als het Amerikaanse Forbes werkt er bijvoorbeeld al mee. Het bedrijf Narrative Science vormt doormiddel van zijn software gestandaardiseerde data om tot een goedlopend verhaal.

Het ANP staat niet afwijzend tegenover deze vorm van datajournalistiek, maar ziet niet direct de redactie verdwijnen door robots. Veel valt te automatiseren, maar niet alles. Een verslag van een persconferentie of een ander live evenement kan echter niet door een computer worden gemaakt volgens het ANP. Aangezien het ANP moet bezuinigen zou het een oplossing zijn, maar de geautomatiseerde artikelen kunnen natuurlijk ook een bedreiging zijn voor het nieuwsbureau.

Verborgen kosten

Uiteraard is het natuurlijk mooi dat de technologie het nu mogelijk maakt om gestandaardiseerde teksten te maken, want dit kan de kosten natuurlijk erg drukken. Ik denk dan ook dat het een welkome aanvulling kan zijn voor teksten. Maar er zijn ook verborgen kosten. De teksten moeten altijd nagelopen worden door iemand voordat deze worden gepubliceerd. Dit kost geld. Daarnaast moeten de teksten uniek zijn willen ze een meerwaarde zijn. Als een ander bedrijf een soortgelijk systeem zou ontwikkelen als Narrative Science zou dit ervoor kunnen zorgen dat het unieke effect wegebt.

Ik verwacht dan ook dat journalisten, redacteuren en tekstschrijvers altijd nodig zullen zijn voor het realiseren van unieke content, maar dat zij in de toekomst wel meer gebruik gaan maken van hulpmiddelen. En een van die hulpmiddelen zou zo maar eens Storify kunnen zijn.

Tip! Storify

Toevallig kwam ik afgelopen weekeinde Storify tegen. Deze gratis onlinedienst helpt je bij het vergaren van informatie die op het internet staat. Zo kun je op een eenvoudige wijze bijvoorbeeld een top-10 maken van artikelen die jouw lezers volgens jou zouden moeten lezen. Uiteraard kan je je beperken tot je eigen artikelen, maar door bepaalde zoekwoorden in te voeren vindt je ook commentaren, filmpjes en andere bestanden van wildvreemden tot je beschikking die je vrij mag gebruiken.

Mij lijkt Storify een uitstekend product voor het vergaren en beoordelen van waardevolle informatie (content curation). Ik ga Storify de komende tijd in ieder geval gebruiken, kijken hoe het mij bevalt en of het een toegevoegde waarde kan zijn voor mij.