2014 was een erg mooi jaar met vele hoogtepunten die ik graag met je wil delen, terwijl ik ook alvast vooruit kijk naar wat 2015 allemaal gaat brengen!

Het begint langzaamaan een traditie te worden, mijn jaaroverzicht van Slagter Media. Hier lees je wat 2013, 2012 en 2011 mij hebben gebracht.

De jaaroverzichten zijn altijd goed gelezen artikelen en bepaalde internetondernemers kijken er zelfs al naar uit, supertof natuurlijk! Het is altijd een goed reflectiemoment voor mijzelf, even stilstaan wat er allemaal de revue is gepasseerd.

Het doel van het jaaroverzicht is om te kijken wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd en te vertellen wat goed is gegaan, wat beter had gekund en welke kant ik op wil.

Gestelde doelen 2014

Aan het begin van 2014 had ik mij de volgende doelen gesteld:

  • Over de grens van 50.000 bezoekers
  • Meer dan 80.000 paginaweergaven genereren
  • Top-5 positie op het zoekwoord content marketing
  • Slagter Media vernieuwen
  • Minimaal 1 nieuwe (niche) website neerzetten
  • Meerdere ebooks lanceren
  • Online cursus(sen) aanbieden

De doelen waren vooral gericht op groei. Groei van het aantal mensen dat met Slagter Media in aanraking zou komen, maar ook groei in bredere zin met het aanbieden van nieuwe online diensten en producten.

Nieuwsgierig of en zo ja welke doelen ik heb behaald? Ok komt ie!

Wat is er allemaal gebeurd?

Voordat ik in de cijfers duik wil ik je allereerst laten weten dat 2014 voor mij echt een super jaar was, zowel zakelijk als persoonlijk. Zo heb ik het afgelopen jaar weer veel interessante en inspirerende mensen mogen ontmoeten, zowel online als offline.

Zakelijk gezien was 2014 echt een topjaar! Saskia en ik hebben een sterke stijging van de resultaten gezien bij zowel Slagter Media als Make-up Your Stash, onze webshop.

Niet alleen de omzet, maar ook het aantal opdrachtgevers en het aantal opdrachten is significant toegenomen. Daarnaast zitten er een aantal opdrachtgevers in de portefeuille die er sinds het begin van Slagter Media al bij zijn, wat natuurlijk super is!

Nieuw kantoor Slagter Media ZwaagDaarnaast hebben we ook privé de nodige hoogtepunten mogen beleven. Zo heb ik een nieuwe auto (KIA Rio) gekocht en zijn we onder meer op vakantie geweest naar Euro Disney. Verder zijn we halverwege november verhuisd naar een grotere kantoorruimte (binnen hetzelfde kantoorverzamelpand, om zo onder meer mee te kunnen groeien met de webshop. erg gave dingen natuurlijk waar ik best trots op ben.

Natuurlijk zijn er ook de mindere momenten geweest, zoals het niet doorgaan van opdrachten of klanten die de samenwerking om wat voor reden dan ook hebben stopgezet. Het zijn zaken die soms niet te voorkomen zijn volgens mij en horen bij het ondernemen.

Van de bucketlist

Succes met E-commerce boekEr gebeuren natuurlijk ook altijd dingen waarvan je aan het begin van het jaar niet van kon vermoeden dat die werkelijkheid zouden worden en ik wil hier graag een bijzondere uitlichten.

In 2014 werd ik namelijk benaderd door Marc de Groot of ik co-auteur wilde worden voor het boek ‘Succes met E-commerce’ en het hoofdstuk over content marketing voor mijn rekening nemen.

Het schrijven van een boek stond hoog op mijn zogenoemde bucketlist en ik heb dan ook bijna direct ja gezegd. Het werd uiteindelijk een project voor de zomermaanden, waarin krappe deadlines ervoor zorgden dat ik alles op tijd werd gerealiseerd.

De presentatie vond uiteindelijk in oktober plaats in een authentieke boekhandel en was een memorabele avond.

Deadlines

Het zetten en vooral halen van deadlines is voor mij een van de belangrijkste prioriteiten. Als ik geen deadlines stel schuif ik taken en opdrachten voor mij uit. Om ook een overzicht te houden in mijn takenlijst ben ik in 2014 Todoist gaan gebruiken. Een superhandige applicatie die ervoor zorgt dat ik in één oogopslag kan zien welke taken ik ingepland heb staan.

Wat daarnaast ook leuk is aan Todoist is dat je punten krijgt voor iedere taak die je succesvol weet af te ronden. Zo blijkt dat ik in 2014 in totaal maar liefst 1893 taken succesvol wist af te ronden. Denk niet alleen aan het voltooien van opdrachten, maar ook het beantwoorden van mail of het factureren (natuurlijk een van de leukste taken).

Todoist 2014 jaaroverzicht

Hoe deed Slagter Media het in 2014?

Er is het nodige gebeurd met de website, maar vooral dingen die niet gepland waren. Het dieptepunt vormde het op zwart gaan van Slagter Media, omdat mijn hostingpartij vond dat Slagter Media teveel verkeer en daarmee data trok.

De gevolgen hiervan waren groot. Zo liep ik veel bezoekers en daarmee paginaweergaven mis, maar zag ik ook de posities in de zoekresultaten op voor mij belangrijke zoekwoorden sterk dalen of zelfs verdwijnen!

Uiteindelijk heb ik het weten op te lossen door over te stappen naar WordPress hostingpartij Savvii, waar ik nu nog altijd naar volle tevredenheid bij zit en zeker aanraad als je overweegt om over te stappen.

De cijfers

Dit is natuurlijk een van de onderdelen waar veel mensen nieuwsgierig naar uit kijken. Hoeveel bezoekers en uiteindelijk paginaweergaven heeft Slagter Media gerealiseerd.

  2014 2013 2012 2011
Bezoekers 31.970 33.102 17.229 4.401
Paginaweergaven 47.645 56.252 33.380 11.852
Gemiddelde tijd 1:14 1:52 2:07 2:09

Zoals je ziet heb ik mijn doelstelling van 50.000 bezoekers helaas bij lange na niet gehaald. Voor het eerst was er op jaarbasis sprake van een daling van het aantal bezoekers.

Ook de doelstelling om meer dan 80.000 paginaweergaven te realiseren is niet geslecht en ook hier daalde het aantal op jaarbasis.

Natuurlijk zit hier een bias in doordat de website er meerdere malen in 2014 heeft uitgelegen, maar ook zonder dat denk ik niet dat ik mijn doelstellingen had gerealiseerd. Simpelweg omdat er het afgelopen jaar minder nieuwe artikelen op Slagter Media zijn geplaatst dan voorgaande jaren.

Desondanks ben ik trots op wat de website ondanks de strubbelingen heeft laten zien!

Populaire content

Een van de redenen dat de website de afgelopen jaren zo fors is gegroeid komt door de interviewreeks met online ondernemers en marketeers.

Ook in 2014 heb ik deze reeks voortgezet en hebben veel (vind ik) interessante mensen de revue gepasseerd en hieronder volgt de top 5 populairste online ondernemers en marketeers op Slagter Media met daarachter het aantal paginaweergaven:

  1. Kees van Dijk van WebwinkelSucces – 504
  2. Pieter Lauryssen van Belgian Beer Factory – 478
  3. Jacko Meijaard van Internet Succes Gids – 449
  4. Johan Boerema van Moeiteloos Online – 378
  5. Frido van Driem van ZEEF – 358

Kees mag zich voor het tweede jaar op rij de ‘winnaar’ noemen, gefeliciteerd! Ik denk ook een terechte winnaar als je kijkt naar wat Kees allemaal weet te realiseren met WebwinkelSucces en HangmatGigant.

Natuurlijk is het zo dat hoe langer je interview op Slagter Media staat hoe vaker je deze wordt gelezen, terwijl je bereik via social media etc. ook van invloed is. Uiteindelijk is het altijd toch weer interessant om te zien wie populair is in het online marketing landschap.

Mede daarom ga ik door met de interviewreeks en zullen er ook in 2015 weer genoeg interessante interviews voorbijkomen met online ondernemers en marketeers waar jij hopelijk wat aan hebt.

p.s. Vind je dat ik een bepaalde online ondernemer moet interviewen? Neem dan gerust contact op!

Ultieme gids blijkt ultiem artikel

De interviews waren echter niet het meest populaire artikel op Slagter Media in 2014. Dat was mijn artikel De ultieme gids met alle afmetingen voor Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ en Youtube. Uiteindelijk heeft dit artikel maar liefst 5.174 paginaweergaven gegenereerd, waardoor het zelfs nog populairder is dan de homepage van Slagter Media.

In de top-5 op content marketing?

Een van de voor mij als content marketeer belangrijkste doelstellingen vormde het vasthouden van mijn goede positie in de zoekresultaten op de zoekwoorden combinatie ‘content marketing’.

In 2013 wist de website al een goede sprong te maken door van positie 11 naar positie 6 te stijgen. Maar is het ook gelukt om in 2014 deze trend door te zetten en in de top-5 terecht te komen?

Om dit te meten maak ik inmiddels gebruik van SEO Rank Monitor, een ranking tool die ik je zeker zou aanraden.

Omdat ik de software nog niet zo lang gebruik, kan ik helaas niet de gehele historie voor je terughalen. Uiteraard houd ik het wel wekelijks bij in een Excel sheet, dus kan ik je exact vertellen waar Slagter Media het afgelopen jaar heeft gestaan op content marketing en of ik deze doelstelling wel heb gehaald.

Content marketing Slagter Media zoekresultaten 2014

Zoals je ziet in de afbeelding heb ik al enige tijd een vaste stek weten te verwerven op de 4e positie. Dat is een verdere verbetering ten opzichte van eind 2013 en heb ik de doelstelling dus gehaald!

En toch ben ik niet helemaal tevreden. Waarom? Omdat ik in 2014 lange tijd zelfs op de 3e positie stond op content marketing. Er is dus nog zeker potentie aanwezig om verder te stijgen denk ik.

Wat ook interessant om te melden is dat het geschatte zoekvolume per maand voor de zoekwoorden combinatie content marketing is gestegen. Waar het lange tijd op 1900 zoekopdrachten per maand stond is dit inmiddels gestegen tot 2400. Dit betekent dat content marketing steeds meer een begrip begint te worden in Nederland en daarmee meer potentiële bezoekers, maar tegelijkertijd ook meer concurrentie.

Zoekwoord Zoekvolume p.m 2014 2013 Concurrentie AdWords bod
Content marketing 2400 4 6 Hoog €4,24
Leads genereren 260 10 35 Hoog €5,28
SEO bedrijf 90 6 Geen Hoog €4,39

Ik heb ook direct even twee andere zoekwoorden er voor je bij gepakt waar ik niet direct mijn focus op richt, maar toch mooie posities hebben weten te bemachtigen. Zoals je ziet is de concurrentie (volgens Google) hoog en mocht je op deze zoekwoorden willen adverteren via AdWords mag je de portemonnee trekken.

Deze posities zijn mede bereikt door te bloggen, zowel op Slagter Media als op andere websites. Ik roep dan ook al lange tijd dat dit (op langere termijn) een effectieve manier is om bezoekers naar je website te trekken.

Niet behaalde doelen

Uiteindelijk heb ik helaas ook een aantal doelen niet weten te realiseren die toch echt op de lijst stonden. Zo heb ik Slagter Media niet vernieuwd, heb ik geen nieuwe (niche) website gelanceerd, geen ebooks uitgebracht en ook geen online cursussen neergezet.

Dit is te wijten aan verschillende factoren. De belangrijkste is denk ik uitstelgedrag. Ik had geen echte deadline gesteld wanneer ik deze doelen wilde behalen en daardoor schoof ik ze voor mij uit. Zeker als er weer nieuwe opdrachtgevers en opdrachten tussen kwamen gaf ik daar voorrang aan, omdat daar wel een deadline aan gesteld werd.

Daarnaast heb ik mijn focus in de loop van 2014 verlegd, waardoor niet alle doelen even relevant meer zijn. Zo vind ik dat de focus moet liggen op Slagter Media, de diensten die wij aanbieden en de webshop. Ik wil eerst deze drie onderdelen goed hebben staan en op een continu stabiele basis laten doordraaien voordat ik in nieuwe avonturen ga stappen.

Wat brengt 2015

Natuurlijk heb ik geen glazen bol, maar ik weet wel dat ik in 2015 mijzelf nog strengere doelen ga formuleren en die opneem in mijn takenlijst. Zo staat een vernieuwing van Slagter Media inmiddels hoog op de prioriteitenlijst, vooral omdat er volgens mij nog veel potentieel is om Slagter Media naar een hoger niveau te brengen.

Zoals gezegd liggen de prioriteiten voor dit jaar vooral op het handhaven van wat goed is bij Slagter Media en de zwakke punten verbeteren.

In ieder geval wil ik je bedanken, want zonder jou zou Slagter Media nooit zo zijn geworden zoals het nu is!

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.