Jaaroverzicht Slagter Media 2015
Laatste update: 4 januari 2016

2015 is werkelijk voorbijgevlogen. Wat begon als een jaar met diverse goede voornemens mondde voor Slagter Media uit in het meest succesvolle jaar ooit!

Ik heb altijd bedrijven gewaardeerd die transparant zijn naar de buitenwereld. Daarom schrijf ik ieder jaar een jaaroverzicht, om te laten zien wat we hebben bereikt en wat wellicht (nog) beter kan. Het is tegelijkertijd een ideaal naslagwerk om terug te kijken hoe een jaar is verlopen.

Wil je weten hoe de vorige jaren zijn verlopen? Hier vind je de jaaroverzichten van 2014, 2013, 2012 en 2011.

Hoe zag 2015 er uit?

2015 was het jaar dat Slagter Media in september vijf jaar bestond. Een mijlpaal waar ik erg trots op ben, want hoeveel bedrijven/startups leggen al niet in de eerste jaren alweer het loodje?

We hebben deze mijlpaal niet uitbundig gevierd, mede omdat we op dat moment genoten van een fijne vakantie!

Want in de periode daarvoor en daarna hebben we keihard gewerkt om opdrachtgevers letterlijk content te maken. Denk aan:

• Het opzetten van een content marketing strategie
  • Het schrijven van artikelen, case studies en white papers
  • Het promoten van content en websites via onder meer Google AdWords
  • Het meten en rapporteren van de behaalde resultaten

Het afgelopen jaar was het beste jaar ooit, met onder meer een omzetstijging op jaarbasis van 31% en een bijpassende winstgroei. Onze boekhouder was in ieder geval dik tevreden.

Deze goede resultaten hebben we natuurlijk te danken aan onze (trouwe) opdrachtgevers, die we traditioneel verrassen met een kaaspakket. Ik blijf natuurlijk boerenzoon!

Kaaspakketten Relatiegeschenken Slagter Media

Maar ook werden we dit jaar weer verwend met relatiegeschenken!

Relatiegeschenken Slagter Media 2015

Nieuw design

Ook hebben we eindelijk Slagter Media van een nieuw design voorzien. De basis die we hiervoor hebben gekozen is Divi, een populair thema van Elegant Themes. Wat mij vooral aanspreekt aan het thema is de flexibiliteit en gemak dat door het thema wordt geboden.

Je website blijft een continu proces en in 2016 gaan we dan ook verder met het bijschaven van bepaalde onderdelen.

Kennis delen

Wat ik ook belangrijk vind is om af en toe kennis te delen en te sparren met andere (content) marketeers. Zo bezoek ik de Content Club, een tof evenement dat ongeveer vier keer per jaar wordt gehouden. Wil je weten wanneer de volgende keer is en er ook bij zijn? Word dan lid van de Meetup.

Content Club 10 Amsterdam

Maar ook ga ik graag naar informele borrels zoals met onder meer:

Content Marketing borrel Amsterdam 2015
Van links naar rechts: Chris Rommers, Nathan Veenstra, Arjan Jonker, Kees Lamper, Soof Offenberg, Nils van der Knaap, mijzelf, Roy Ishak en Anke Horstman.

De cijfers

Dit is natuurlijk een van de meest interessante onderdelen dat ieder jaar terugkomt in het jaaroverzicht, de ruwe data die laat zien hoe de website van Slagter Media het afgelopen jaar heeft gepresteerd.

Slagter Media statistieken 2015

20152014201320122011
Bezoekers45.05531.97033.10217.2294.401
Paginaweergaven62.74747.64556.25233.38011.852
Gemiddelde tijd0:591:141:522:072:09

Persoonlijk vind ik dat 2015 qua bezoekersaantallen en paginaweergaven echt beter is dan verwacht. In 2015 hebben we bijvoorbeeld lang niet zoveel nieuwe artikelen, interviews andere content gepubliceerd als in de jaren daarvoor.

Dit is trouwens wel iets wat we in 2016 weer willen oppakken, omdat het effect van regelmatig waardevolle content creëren en delen dagelijks wordt aangetoond.

Belangrijk daarbij is dat een groot deel van deze paginaweergaven gerealiseerd worden door de organische posities in de zoekmachines.

Slagter Media Organisch Verkeer 2015

Populairste content

Het afgelopen jaar hebben we weinig nieuwe artikelen op Slagter Media gepubliceerd. Dit was in eerste instantie niet de intentie, maar bleek achteraf een waardevolle case studie. Want wat zou er gebeuren met de bezoekersstatistieken en posities in de zoekresultaten als de website relatief weinig nieuwe content zou krijgen.

Het veruit populairste artikel over 2015 is ‘De ultieme gids met alle afmetingen voor social media’, dat in totaal 11.583 paginaweergaven opleverde (voor de snelle rekenaars onder ons, dat is dus ruim 18% van alle paginaweergaven).

In 2014 was dit ook al het best gelezen, toen nog met 5.174 paginaweergaven. In mijn ogen laat dit zien dat je met dit soort content ook op langere termijn kunt blijven scoren.

Andere populaire artikelen waren:

Populairste interviews

Een van de redenen dat Slagter Media qua bezoekersaantallen de afgelopen jaren zo sterk is gegroeid is te danken aan de interviewreeks met online ondernemers en marketeers. In 2015 waren de top-5 populairste interviews op Slagter Media:

1. Kees van Dijk van HangmatGigant (576)
  2. Jacko Meijaard van Internetsuccesgids (485)
  3. Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect (350)
  4. Pieter Lauryssen van Belgian Beer Factory (308)
  5. Interview Bart Welzen van Ensie (299)

Top-5 content marketing

Een van de doelstellingen die ik ieder jaar neerzet is om als content marketing bureau op gerelateerde zoekwoorden in de top-5 resultaten terug te komen. Zie het als ‘practice what you preach’.

Een van de belangrijkste zoekwoorden voor ons is (hoe kan het ook anders) content marketing. De afgelopen jaren hebben we hier flinke stappen in gezet. Waar we in 2013 nog op de 11e positie stonden zijn we in 2014 gestegen tot de 4e positie. Maar hebben we deze in 2015 ook weten vast te houden?

Halverwege 2015 zijn we overgestapt op een andere tool voor het bijhouden van de rankings, namelijk SERPed. Tot nog toe zijn we hier zeer tevreden over, omdat SERPed data van verschillende diensten (onder andere MOZ en SEMrush) bij elkaar verzamelt. Daarnaast houden we de rankings ook nog bij in een Excel sheet als back-up.

ZoekwoordzoekvolumeDec 2015Dec 2014AdWords
Content marketing2.40044€4,28
Content marketeer17011Onbekend€4,44
Content marketing bureau1107Onbekend€3,95

Door de opkomst van content marketing als zoekwoord zijn ook gerelateerde zoekwoorden als content marketeer en content marketing bureau gestegen. De vorige jaren hield ik onze positie in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden nog niet bij, maar sinds halverwege 2015 wel.

Ik ben erg tevreden over het vasthouden van onze goede positie op de zoekwoordencombinatie ‘content marketing’. Ook als je de woorden aan elkaar schrijft staan we op positie 4 trouwens.

Ook ‘content marketeer’ en ‘content marketing bureau’ nemen aardige posities in, maar hier is nog wel wat verbetering mogelijk volgens mij.

Zoals je kunt zien aan de voorgestelde kosten per klik (CPC) in Google AdWords zijn het redelijk concurrerende zoekwoordencombinaties, dus al met al ben ik tevreden met hoe we er momenteel voor staan.

Andere inspirerende jaaroverzichten

Wil je weten hoe het andere bedrijven in 2015 is vergaan? Lees dan hier het jaaroverzicht van:

Mis je een jaaroverzicht? Laat het dan onder dit artikel weten in een reactie. Ben je benieuwd hoe de vorige jaren voor Slagter Media zijn verlopen? Lees dan het jaaroverzicht van:

Vooruitblik op 2016

We zitten inmiddels alweer vol in 2016 en druk bezig met zaaien maar ook oogsten. We hebben voldoende zaken op de planning staan die we dit jaar willen gaan uitwerken voor de website. Denk aan:

• Content marketing case studies
  • Meer artikelen schrijven met focus op content marketing
  • Offline kennis delen

Tot slot wil ik ook jullie als trouwe volgers bedanken! Zonder jullie zou Slagter Media natuurlijk nooit dit hebben bereikt, want jullie delen de content bijvoorbeeld via social media.

Ik ben dan ook benieuwd hoe jij 2015 hebt beleefd en wat je verwachtingen zijn voor 2016? Laat hieronder een reactie achter en alle succes gewenst voor dit jaar!

8 Reacties

1. Jacko Meijaard

Mooi jaar(overzicht) Christian!

Op een nog succesvoller 2016!

2. Martien Steen

Helder overzicht Christian. succes en een mooie groei ook in 2016.

3. Christian Slagter

Dank je wel Martien! Daar gaan we natuurlijk voor dit jaar :).

4. Christian Slagter

Hey Björn bedankt voor je reactie en ook tof om jullie jaaroverzicht te lezen, mooi overzicht.

5. hans van der ploeg

hoi Christian
    ziet er veelbelovend uit zo doorgaan en blijf je op nieuwe dingen en acties concentreren , vooruit met de geit
    succes groet hans

6. Christian Slagter

Dank je wel Hans, daar gaan we zeker ons best voor doen!

Trackbacks/Pingbacks

1. Jaaroverzicht 2016 en vooruitblik 2017 - […] 2015 […]