Ik vind het altijd mooi om terug te kijken en stil te staan wat er allemaal in een jaar tijd is gebeurd.
Daarom schrijf ik ieder jaar een jaaroverzicht om te laten zien wat we hebben bereikt en waar we naartoe willen, ook om op deze manier te proberen (nog) transparanter te zijn.
Hoe zag 2016 er uit
Zakelijk gezien was 2016 voor ons een erg succesvol jaar, maar ook roerig. Kijk alleen maar naar onverwachte gebeurtenissen als de Brexit, de overwinning van Trump en wereldwijde politieke spanningen.
Als financieel journalist maar ook als content marketeer zijn dit gebeurtenissen die invloed hebben op je werkzaamheden.
Het afgelopen jaar zijn we ook halverwege augustus voor het eerst een hele maand er tussenuit geweest en een rondreis door Scandinavië gemaakt. Het was geweldig zoals je ook wel aan onderstaande foto kunt zien!
Even een korte opsomming hoe 2016 er voor Slagter Media uit zag:
- Verdere groei activiteiten
- Intrek nieuw kantoor
- Vermelding in 2 boeken
- Vermelding als featured snippet
Ja, we zijn (weer) verhuisd naar een nog groter kantoor maar wel in hetzelfde verzamelpand. Kom gerust eens langs als je (toevallig) in de buurt bent!
Daarnaast zijn we genoemd in het boek ’21 b2b content marketing cases’ van Edwin Vlems en ‘Kickass content in 60 minuten’ van Rutger Steenbergen, erg gaaf!
Verder hebben we uiteraard weer een aantal nieuwe toffe opdrachtgevers mogen verwelkomen en huidige klanten geholpen met onder mer content marketing, zoekmachine marketing en Google AdWords.
Websitestatistieken 2016
Op naar de cijfers, want dat vinden de meeste mensen volgens mij toch het interessantste onderdeel. Hoe is het de website in 2016 vergaan?
2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | |
Bezoekers | 61.053 | 45.055 | 31.970 | 33.102 | 17.229 | 4.401 |
Paginaweergaven | 100.153 | 62.747 | 47.645 | 56.252 | 33.380 | 11.852 |
Gemiddelde tijd op website (minuten) | 0:53 | 0:59 | 1:14 | 1:52 | 2:08 | 2:09 |
Over heel 2016 ten opzichte van 2015 is het aantal:
- Sessies/bezoekers toegenomen met 35,51%
- Paginaweergaven gestegen met 59,61%
- De gemiddelde sessieduur afgenomen met 9,11%
Posities organische zoekresultaten – Content marketing op 1
Ieder jaar stel ik als doel om voor de zoekwoordencombinatie ‘content marketing’ een zo hoog mogelijke positie in de organische zoekresultaten te bemachtigen.
Ik zie het als ‘pracice what you preach’, want je wilt laten zien dat je het spelletje snapt en begrijpt wat er voor nodig is om deze posities te realiseren.
Zoekterm | Zoekvolume p.m. | Dec. 2016 | Dec. 2015 |
Content marketing | 2.900 | 1 & 4 | 4 |
Content marketing bureau | 90 | 3 | 7 |
Content marketeer | 150 | 10 | 11 |
Zoals je ziet zijn er het afgelopen jaar weer een aantal positiestijgingen geboekt waar ik erg tevreden over ben. Zeker omdat content marketing aan populariteit wint en dus ook aan online concurrentie heeft gewonnen. Het maandelijks zoekvolume voor content marketing is het afgelopen jaar bijvoorbeeld toegenomen van 2.400 naar 2.900.
Featured snippet content marketing
Een van de redenen voor de toename van het aantal paginaweergaven voor Slagter Media is (volgens mij) de intrede van de ‘featured snippets’, die medio april 2016 op grote schaal zijn uitgerold in Nederland.
Een featured snippet is een uitgelicht fragment dat vaak bovenaan de zoekresultaten van Google wordt getoond en direct antwoord probeert te geven op de zoekopdracht die je hebt ingevoerd.
De inhoud van de featured snippet is vaak direct afkomstig van de zoekresultaten en biedt je dus als website-eigenaar de kans om deze toppositie in Google te veroveren.
Het is namelijk niet per sé zo dat het eerste organische zoekresultaat in Google ook als featured snippet wordt getoond, maar over het algemeen is het antwoord wel vaak terug te vinden in de top-5 van de organische zoekresultaten.
Als je nu zoekt op ‘content marketing’ krijg je onderstaand resultaat te zien.
Ik vind dit natuurlijk erg tof en ga er in 2017 mijn best voor doen om deze toppositie vast te houden.
Meest gelezen artikelen 2016
Het afgelopen jaar zijn er helaas minder artikelen op de website geplaatst dan verwacht, maar desondanks zijn de bezoekersaantallen en paginaweergaven toegenomen. Het laat naar mijn mening nog maar eens de waarde van content marketing zien.
Goede, waardevolle content zorgt namelijk ook op langere termijn voor de gewenste resultaten maar vergt dus ook een lange adem.
Het afgelopen jaar was (net als in 2015) veruit het populairste artikel De ultieme gids met alle afmetingen voor social media, dat in totaal 18.252 paginaweergaven opleverde.
Andere populaire artikelen op Slagter Media waren:
- Freelancer worden, de voordelen en nadelen (infographic) (2.925 weergaven)
- 3 tips om je bedrijf gratis online te promoten in de regio (2.443 paginaweergaven)
- Hoe stel je de juiste vragen voor en content marketing interview (1.922 paginaweergaven)
Meest gelezen interviews 2016
Welke geïnterviewde online ondernemers en marketeers waren in 2016 het ‘populairst’?
- Jacko Meijaard van Internetsuccesgids (2.322 weergaven)
- Mitchell van der Koelen van Manners (880 weergaven)
- Kees van Dijk van Webwinkelsucces (560 weergaven)
- Online marketeer Jeroen Bertrams (353 weergaven)
- Marjan Lijftogt van Vakmedianet (300 weergaven)
Content marketing 2016
Onderstaande grafiek laat het aantal zoekopdrachten over 2016 voor zowel ‘content marketing’ als ‘contentmarketing’ in Nederland zien.
Het is fijn om te zien dat de term ‘content marketing’ steeds beter ingeburgerd raakt en bedrijven er meer over willen weten of zelfs al mee aan de slag zijn gegaan.
Plannen voor 2017
Al met al ben ik erg blij hoe 2016 zakelijk gezien voor Slagter Media is verlopen. We hebben voor relevante zoektermen goede posities weten vast te houden of zelf verbetert, terwijl veranderingen bij Google zoals de featured snippet weer nieuwe kansen bieden.
Voor 2017 is het doel om deze posities in de organische zoekresultaten wederom vast te houden en waar mogelijk nog iets verder te laten stijgen.
Een ander doel is om weer meer kennis te delen op Slagter Media, want het afgelopen jaar zijn er relatief weinig nieuwe artikelen verschenen.
Andere interessante jaaroverzichten van 2016
Tot slot nog een aantal interessante jaaroverzichten van collega’s en online marketing platformen:
- Arjan Jonker – 2016. Voorbij. En nu?
- Kees Lamper – Terugblik 2016, een paar adviezen en een vooruitblik in 2017
- Jacko Meijaard – Jaarafsluiting 2016: Opnieuw een geweldig jaar & vooruitblik 2017!
- Contently – 4 Hard Truths I Learned Covering Marketing This Year
- Content Marketing Institute – CMI Reveals the 12 Most Popular Posts of 2016
- Convince & Convert – Your 10 Favorite Blog Posts in 2016
Hieronder vind je de jaaroverzichten van Slagter Media over de afgelopen jaren:
Mis je een jaaroverzicht? Laat dan een reactie onder dit artikel achter.