Interview Ellen van Zanten van Business Openers
Laatste update: 21 oktober 2020

Ieder bedrijf wil groeien en zich verder ontwikkelen, maar vaak ontbreekt het aan concrete doelstellingen en acties. Ellen helpt bedrijven via het OGSM-model, een strategisch plan op één A4 waar ook online marketeers veel aan kunnen hebben.

Wie is Ellen van Zanten? Ellen Van Zanten Business Openers OGSM model

Ik ben geboren en getogen Rotterdammer en eigenaar van consultancybureau Business Openers.  Ik ben (mede-) auteur van diverse managementboeken: ‘Een businessplan op 1 A4, snel en effectief plannen met OGSM’, ‘Het succes van Internal Branding: een sterk merk bouwen en onderhouden’ en ‘Internal Branding in de praktijk, het merk als kompas’. Het boek over OGSM is trouwens vertaald in het Engels, Grieks, Taiwanees en Chinees.

Daarnaast ben ik samen met mijn broer Arthur eigenaar van BrewDog Outpost Rotterdam, een hele nieuwe horecazaak in het centrum van Rotterdam achter het Stadhuis. De eerste BrewDog in Nederland trouwens!

 

Kun je meer vertellen over Business Openers?

Met Business Openers helpen mijn collega’s en ik organisaties opmerkelijk vooruit. We doen dit met Positionering, Strategie en Internal Branding. Dus door een sterk merk en een sterke cultuur te bouwen en een krachtig strategisch plan te maken dat leidt van visie naar actie.

Dat doen we al 20 jaar voor veel organisaties. Klanten zijn bijvoorbeeld Adecco, KLM en Erasmus MC Sophia en De Beren horeca. We werken ook voor kleinere organisaties en bedrijven zoals Allurette hairsalon aan de Scheepstimmermanlaan. Dat maakt het werk super leuk.

 

Wat is OGSM en wat is het grote voordeel?  

Een OGSM is een strategisch plan op één A4. Voor veel ondernemers en directies is het lastig om naast de “daily business” die veel tijd en energie kan vragen zich ook te focussen op ontwikkelingen en groei. Het OGSM helpt organisaties om hun langetermijnstrategie te realiseren door een duidelijke stip aan de horizon te kiezen, in combinatie met een krachtige en concrete koers om daar te komen. Hierbij wordt scherp gekozen wat er wel gedaan wordt en dus ook wat niet. Maar ook met verantwoordelijken, praktische meetpunten en timings die dagelijks gebruikt worden als stuurinformatie.

Kortom, een OGSM helpt je om scherp te kiezen en ondersteunt de mensen om de strategieën ook echt te verwezenlijken. De ervaring leert dat organisatie die scherp durven te kiezen veel succesvoller zijn dan organisaties die van alles een beetje doen!

 

Hoe kunnen online marketeers het OGSM-model succesvol toepassen? 

Ook voor online marketeers helpt een OGSM om scherp te kiezen en focus te houden en zo de meeste impact te maken.

Ook in de online wereld schuilt het gevaar om heel veel dingen een beetje te doen, ook al omdat een nieuwe activiteit online vaak wat minder kostbaar is dan offline. Maar ook hier geldt: wie kiest, wordt gekozen. Dus een paar dingen heel goed doen werkt ook hier veel beter.

 

Waarom zou iedere ondernemer ‘Een businessplan op 1 A4’ moeten aanschaffen?

Ellen van Zanten Business Openers OGSM Model

Nou ik denk niet zozeer dat iedere ondernemer het boekje aan moet schaffen. Het boekje helpt om de juiste stappen te doorlopen. Ik denk dat ondernemers voldoende tijd moeten maken voor hun strategisch plan en waar mogelijk ook externe hulp moeten vragen.

Je ziet dat vreemde ogen dwingen en dat een frisse blik tot mooie dingen leidt. Wanneer je dat vastlegt in OGSM kan de organisatie er ook echt mee aan de slag.

 

Wat zijn je favoriete online tools en waarom? 

Op dit moment alle tools om online meetings en ontmoetingen te kunnen realiseren. Gelukkig zijn steeds meer organisaties daar nu aan gewend geraakt. Alhoewel ik live contact nog steeds veel fijner vindt hoor!

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging? 

Zakelijk gezien was mijn grootste uitdaging kort geleden. We wilden met onze horecazaak op 18 maart openen en 16 maart ging in Nederland de horeca dicht. En tegelijkertijd viel de consultancy stil: alle trajecten werden uitgesteld. Dan is het wel even spannend om de moed erin te houden en te blijven vertrouwen op succes.

Alle kosten liepen door, we hadden net een enorme verbouwing achter de rug naar het BrewDog concept en een groot team in de startblokken staan. Dan kun je nog zo’n goed OGSM hebben, maar moet je even alle zeilen bijzetten om het financieel te redden….

 

Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?

Het mooiste succes is natuurlijk dat ik van veel klanten terug hoor dat we ze echt vooruit hebben geholpen. Want daar doen we het uiteindelijk voor. Ik denk wel dat het schrijven van het OGSM boek tot nu toe mijn grootste zakelijke succes is. OGSM is daardoor nu een van de meest gebruikte managementmethodieken in Nederland.

En daar ben ik super trots op. Mijn allergrootste succes komt nog: we willen met BrewDog Outpost Rotterdam de meest succesvolle BrewDog wereldwijd worden, en er zijn meer dan 100 BrewDogs. Corona helpt hier natuurlijk niet echt bij maar het gaat ons lukken, let op mijn woorden!

 

Wat is je tip voor mensen die aan de slag willen met OGSM?

Als je echt snelheid en diepgang wilt maken: durven investeren en externe hulp erbij halen: je hebt er jarenlang voordeel van. En anders gewoon beginnen met het boekje in de hand en durven kiezen: je wordt er altijd beter van!

 

Eerdere interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *