Interview met Jef Van Gool van Sherlock SEO Agency
Laatste update: 22 juli 2020

Jef is de bedenker van SEOPOLY, een bordspel om SEO spelenderwijs beter te leren. Tijd voor een gesprek met Jef over dit project en al zijn andere SEO-activiteiten. 

Wie is Jef Van Gool?

Het verkooppraatje gaat dat Jef Van Gool een internet marketing ondernemer is met passie voor organisch groeien. In het echt ben ik iemand die constant nieuwe dingen wil proberen langs de ene kant en langs de andere kant probeer ik telkens om bestaande dingen te verbeteren. Ik woon met mijn prachtige vrouw en twee kinderen in België.

Jef Van Gool Sherlock SEO Agency

 

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

Toevallig ontstaan. Ik volgde ooit een avondopleiding Photoshop, die was onderdeel van een groter traject (webdesign). Uiteindelijk ben ik dan ook als webdesigner afgestudeerd.

Ik mocht in de zaak van mijn vader beginnen en belandde in de verkoop, daarnaast deed ik marketingondersteuning. Maar het meeste van de tijd was ik bezig met de website, zo leerde ik mijzelf SEO/SEA/webanalytics aan.

 

Waarom ben je ooit Sherlock SEO Agency begonnen?

Ik kreeg te veel aanbevelingen en had dus handen tekort. Ik wilde meer ondernemers helpen om het maximale uit het internet te halen en zo is Sherlock SEO Agency ontstaan.

 

Hoe onderscheiden jullie jezelf van andere online marketing bureaus?

Ik heb veel jaren in de verkoop gestaan en kom uit een ondernemersnest, daarnaast heb ik de achtergrond in webdesign, dat maakt me een compleet profiel. En ik begrijp goed wat zaakvoerders nodig hebben. Ik kijk verder dan de pure online KPI’s. Ik vind het belangrijk dat online marketing de zakelijke doelstellingen ondersteunt. SEO of online marketing is geen eiland maar moet een duidelijk doel hebben.

Daarnaast is Sherlock jouw webmaster die meer wil doen dan enkel uren verkopen. De meeste klanten blijven jarenlang klant, sommigen pauzeren (vaak omwille van succesvolle campagnes), de meesten keren tevreden terug. Dat is echt mijn einddoel, dat klanten blijven voor de lange termijn.

 

Kun je meer vertellen over SEOPOLY?

SEOPOLY is een bordspel. Achterliggend werkt het spel net zoals de zoekmachine. Je beantwoordt vragen waardoor je punten verzamelt voor techniek, inhoud en promotie. 4 correcte antwoorden per categorie en je wint. Maar net zoals Google is het spel niet altijd even rechttoe rechtaan, je verliest soms punten (en geld) aan je collega. Kennis alleen is dus niet voldoende om het spel te winnen. Het is vooral de bedoeling om een leuke tijd te beleven en misschien nog wat bij te leren.

Het spel is eerder per toeval ontwikkeld. Oorspronkelijk was het bedoeld als visuele manier om klanten SEO te doen begrijpen. Het lag al eventjes op de plank, maar dan heb ik het onder druk van onder andere Arnout Hellemans nog eens op Twitter geplaatst waarna het ontplofte. Toen moest ik er wel een echt bordspel van maken. We hebben het spel in enkele weken doorontwikkeld en zijn dan naar Brighton geweest waar we ons eigen standje hadden. Dat was wel vet.

Nu hoop ik via een Kickstarter campagne voldoende geïnteresseerden bijeen te krijgen om de productie op te starten. (ik zou minimaal 1500 exemplaren moeten laten maken).

 

Welke verschillen zie je tussen het Belgische en Nederlandse online marketing landschap?

Ik merk dat Nederlanders al langer en sterker inzetten op internet marketing. Dit is uiteraard gedreven door een grotere markt. Dit zorgt ook voor het neveneffect dat jullie sites ook makkelijker scoren in België). In België had je eigenlijk maar één iemand die iets zinnigs te zeggen had over online marketing toen ik begon (2008) en dat was (en is) Dave Lorrez. Verder was het een en al Nederlands wat de klok sloeg. Ik volg vooral de US en UK.

Nederland zit ook anders in elkaar op gebied van bureau’s en media-inkoop. Zelf ben ik afkomstig uit de grensstreek (Essen) en ben gekend met de Nederlanders (mijn vader opende de eerste meubelboulevard in Nederland). Hierdoor heb ik wel wat klanten in Nederland kunnen opbouwen.

“SEO of online marketing is geen eiland maar moet een duidelijk doel hebben.”

Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou (altijd) beheersen?

Vervelende vraag haha, want er zijn zoveel antwoorden op deze vraag. Een goede online marketeer moet in principe van alle markten thuis zijn. Ik vindt dat een goede online marketeer in feite een goede analist moet zijn. Ik heb in het begin alles van Avinash (Kaushik) gelezen.

 

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools en waarom?

Weer zo een vervelende vraag 😃. Favoriete (gratis) tool is Google Search Console, dat zoveel data heeft dat je niets anders nodig hebt buiten misschien Excel. En (betalende) tool moet wel Semrush zijn. Semrush geeft zoveel interessante inzichten, in het begin stond ik weigerachtig om te betalen, maar sinds de aanschaf is mijn leven veranderd.

 

Wat is een succesvolle online marketing case of project waar je echt trots op bent?

Dit is denk ik het verhaal van Émiel (een loodgieter), hij werd klant en was direct succesvol door lokale SEO. Op een dag vroeg hij ons een pagina te maken voor badkamerrenovatie. Dit leidde uiteindelijk tot een nieuw bedrijf dat 600K omzet per jaar uit organisch verkeer haalde. Hiervoor heb ik alles van A-Z geregeld, enkel het technische website gedeelte werd door een developer gedaan.

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het groeien van mijn agency. Totale blunder, veel geleerd. Ik ben eerder de man met de missie, de ondernemer/strateeg en niet zozeer de manager of specialist (blijkbaar heb je die drie types nodig om een succesvol bedrijf te bouwen).

Het is mijn droom om van Sherlock een product te maken. Daar heb ik te weinig op gefocust, hierdoor startte ik wel nieuwe zaken op maar vergat ik het bestaande te managen. Hierdoor is Sherlock teruggevallen naar minimale activiteit, maar dit geeft me wel de kans om eindelijk te werken aan de processen en structuur.

 

Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?

Doen wat ik doe. Waar ik nu sta had ik 15 jaar geleden nooit durven dromen. Momenteel heb ik naast de agency ook een avondschool voor programmeeropleidingen (smartninja.be) en een membership/SaaS platform (www.activate.me).  En nu ga ik ook nog een coworking openen.

Het feit dat ik al deze leuke dingen kan doen vind ik geweldig, nu nog proberen om er iets aan te verdienen. Ik ben op zoek naar partners en freelancers om samen met gelijkgezinde professionals deze droom van Sherlock uit te bouwen.

 

Wat is je tip voor mensen die aan de slag willen met online marketing?

Doe het zelf en investeer in jezelf. Ga zelf aan de slag met een site, met social, met data, met copy, met ads. Doe dingen eventueel gratis en de dingen die je niet goed kan daar zoek je een goede partner voor. Versterk elkaar en geef elkaar werk.

En volg iedereen die iets betekent in online marketing op Twitter, daar heb ik veel geleerd (en nog steeds trouwens).

Sherlock Agency Jef Van Gool

Eerdere interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *