Interview met Marijn Quartel van Signable
Laatste update: 5 augustus 2020

Soms ontmoet je mensen die lekker pro-actief zijn, zoals Marijn Quartel. Hij was zo enthousiast over ons interview format dat hij de stoute schoenen aantrok en zich aanmeldde om ook mee te doen. Marijn wilde namelijk graag meer vertellen over Signable, dat bezig is met het zetten van de eerste stappen naar Nederland en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Laten we daar dan eens dieper induiken!

Wie is Marijn Quartel?

Ik ben Marijn, volgende vraag.

Grapje. Wat meer info over mij, ik ben geboren in Goes en getogen in Almkerk, een dorpje net onder de rivieren in Noord-Brabant. Momenteel woon ik in de stad Bristol, Engeland, samen met mijn vrouw en ons zoontje. Als hobby ben ik voornamelijk bezig met gadgets waar camera’s op zitten, zoals mijn drone en 360 camera en ik heb best wel een tik voor sneakers.

Marijn Quartel Signable

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

Om heel eerlijk te zijn, tot een paar jaar geleden wist ik niet eens dat online marketing een beroepskeuze was! Klinkt heel vreemd, maar het grootste deel van mijn familie is agrariër, zit in de bouw of verkoopt iets wat met landbouw te doen heeft. Ik dacht altijd dat marketing iets was wat mensen naast hun dagelijkse taken deden.

In 2017 werd ik filiaal manager bij een fietsenwinkel en omdat ik wilde doorgroeien, ging ik een deeltijd HBO opleiding doen bij het Avans in Breda. Hier kwam ik online marketing tegen, werd halsoverkop verliefd op het vakgebied en nu zijn we hier.

 

Kun je meer vertellen over Signable?

Signable is een provider van elektronische handtekeningen. Zij zijn begonnen rond 2010 en momenteel is Signable marktleider in het Verenigd Koninkrijk. Nu is de wens om naar het vaste land in Europa te treden en Nederland is hierbij de eerste stop. Momenteel is de Nederlandse website online, ons platform is volledig vertaald en we staan klaar om te gaan.

 

Wat onderscheidt Signable van andere oplossingen?

Signable is veelal goedkoper dan de concurrentie. Een van de redenen waarom dit is, is omdat Signable niet per gebruiker kosten rekent. Je kiest een abonnementsvorm die bij jouw organisatie past. Deze abonnementen zijn ingedeeld op het aantal enveloppen dat jij per maand denkt te versturen. De abonnementen kunnen gebruikt worden door een ongelimiteerd aantal gebruikers, in tegenstelling tot veel van onze concurrenten die per gebruiker extra kosten rekenen. Vooral voor grotere organisaties is dit een enorm voordeel als het om kosten gaat.

De enveloppe waar ik het over had, is de term die wij een gebundelde groep documenten geven die jij wilt laten ondertekenen. Stel je neemt een nieuwe werknemer aan en deze moet zijn arbeidsovereenkomst en een HR-document ondertekenen, dan kun jij beide documenten in 1 enveloppe zetten. Jij hoeft dus niet twee keer te betalen om beide handtekeningen te krijgen. Je betaalt maar 1 keer omdat allebei de documenten in 1 enveloppe zitten.

 

Wat is een succesvol klant voorbeeld van Signable?

Nou, je hoeft niet lang na te denken over wanneer elektronische handtekeningen toepasbaar zijn geweest voor bedrijven. Door de coronacrisis waren veel bedrijven genoodzaakt om werknemers tijdelijk op non-actief te zetten. Hierdoor moesten in een kort tijdsbestek veel contracten ondertekend worden, zonder fysiek contact te hebben met de werknemers. Ik kan geen specifieke cijfers geven, maar we hebben bij Signable een enorme groei gezien in het aantal gebruikers, en die nu nog steeds klant bij ons zijn.

 

Hoe zetten jullie content marketing in voor Signable?

Sophie, een van mijn collega’s, is verantwoordelijk voor alle content marketing. Zowel de blogs als de social media posts. Met de switch naar Nederland heb ik dat stukje opgenomen omdat Sophie geen Nederlands spreekt of schrijft. Denk bij Nederlandse content aan video’s waar we eHandtekeningen uitleggen, vertaalde blogs van de Engelstalige website en specifieke blogs en gastbloggen voor andere publicaties in Nederland.

 

Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou (altijd) beheersen?

Leuke vraag. De must haves in mijn ogen zijn Google Analytics, WordPress en nieuwsgierigheid. Google Analytics en WordPress spreken voor zich. Met nieuwsgierigheid bedoel ik dat je altijd open moet staan voor nieuwe ontwikkelingen en daarmee kansen moet gaan creëren. Ik doe dit zelf door elke dag een rondje te maken door mijn favoriete marketing websites (Nederlands en internationaal) en rond te snuffelen op Reddit om te zien wat andere marketeers doen.

Een mooi voorbeeld is dat vorig jaar/anderhalf jaar geleden Schema mark-up veel aandacht kreeg, met name de FAQ-functie vond ik interessant voor Signable. Dit hebben wij op veel blogs toegepast en dit heeft op het gebied van SEO voor ons goede resultaten opgeleverd.

 

Wat zijn je favoriete (online) marketing tools en waarom?

Ik ben een groot fan van Google en eigenlijk alles wat Google doet. Mijn huis is bezaaid met Google Home speakers en op het werk ben ik voornamelijk met Google Analytics, Google Ads en Google Colab bezig. Die laatste is een platform waarmee je Python kan laten draaien zonder dat het gebruik maakt van je eigen GPU of CPU.

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Dit sluit eigenlijk naadloos aan op het Google Colab verhaal. Dit jaar ben ik begonnen met het leren van Python. Dit is een programmeertaal die in vergelijking met andere talen simpel is en tegelijkertijd enorm veel toepassingen heeft.

Met Python kan ik veel taken automatiseren, zoals het maken van rapportages. Maar we zijn nu ook begonnen om door middel van deep learning de search intent van onze websitebezoekers te vinden en hiermee een betere content strategie te creëren. Waanzinnig spul, enorm uitdagend (vooral voor iemand die aan het begin 0 code kennis had) maar het geeft mij heel veel voldoening.

 

Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?

Mijn grootste succes tot nu toe is met Google Ads geweest. Toen ik bij Signable begon heb ik het Google Ads account gekregen en binnen drie maanden wist ik de kosten per conversie met 25% te laten zakken en 6 maanden verder zijn deze kosten bijna gehalveerd. Het resultaat is dat we voor hetzelfde budget effectief het dubbele aantal klanten binnen krijgen op maandbasis.

Dit heb ik gedaan door middel van dynamische advertenties te laten draaien, gebaseerd op de grote hoeveelheid content die wij hebben. Hierdoor presteren wij heel goed op longtail zoektermen, terwijl de CPC erg laag is. Ook ben ik heel scherp naar het account gaan kijken, heb ik alle overbodige of onder presterende ad groups verwijderd en de CPA van de betere ad groups strakker gezet.

 

Waar hoop je dat Signable over 2 jaar staat?

Over twee jaar hoop ik dat Signable een van de namen is waar je aan denkt als je het over elektronische handtekeningen hebt. Uiteraard hoop ik op mooie samenwerkingen met Nederlandse partijen.

Daarnaast hoop ik ook dat Signable doorgroeit naar andere Europese landen en misschien zelfs de eerste stappen buiten Europa doet. De ambitie om verder te groeien is er in ieder geval!

 

Wat is je tip voor mensen die aan de slag willen met online marketing?

Persoonlijk ben ik niet iemand die het aan zou raden om direct te beginnen. Naar mijn mening zijn er te veel mensen die met marketing beginnen, zonder dat ze een goede basis hebben gelegd door middel van een opleiding of andere manier van certificering. Vat dit niet verkeerd op, er zijn ook zeker gasten in het werkveld die echt eindbazen zijn zonder dat ze een opleiding hebben gevolgd. Maar dit zijn naar mijn mening de uitzonderingen. Ik zou zeggen, volg een opleiding en geef jezelf het plezier van een stabiele basiskennis over marketing.

Extra tip, de leraren zijn vaak net zo enthousiast over marketing als jij en als je geluk hebt, hebben zij ook een bak werkervaring. Vaak staan zulke leraren zelfs na jouw opleiding er voor open om jouw advies te geven. Een opleiding heeft dus als extra pluspunt dat je in aanraking komt met mogelijke mentoren voor later.

Hierna moet je aan de slag gaan, misschien wil je dit al doen terwijl je aan het leren bent om alles direct in de praktijk te brengen. Dit maakt het leren ook een stuk leuker. Als je eenmaal een diploma of certificaat hebt moet je lekker veel gaan uitproberen. Een beetje SEO, een stukje SEA, kijk eens naar Growth Marketing, denk aan email marketing of misschien is technische SEO wel iets waar jij blij van wordt. Maar ontdek vooral wat jij leuk vindt. Als je eenmaal jouw element hebt gevonden, ga je daar dan in specialiseren en word een ultieme eindbaas in dat gebied!

Signable logo interview Marijn Quartel

Eerdere interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *