Interview met Erik Hermeler van eRocket
Laatste update: 23 september 2020

Erik is de oprichter van eRocket, een online marketing bureau dat het net even iets anders aanpakt door zich te focussen op Multi Funnel Marketing. Maar wat is dat precies en hoe kun je het inzetten voor content marketing? Tijd voor een interview!

Wie is Erik Hermeler?Online marketeer Erik Hermeler van online marketing bureau eRocket

Ik ben online marketeer en eigenaar van eRocket, een online marketing bureau in Breda dat extreem hard groeit. Naast dat ik altijd met eRocket bezig ben, ben ik een fan van punkrock, hardlopen en NAC. Ik lees de interviews op Slagter Media graag omdat ik het leuk vind om te zien wat andere marketeers en ondernemers doen om zo nieuwe inzichten te krijgen.

 

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

Als programmeur en projectleider kwam ik er steeds meer achter dat websites die goed scoren in Google ook meer aanvragen kregen. Ik ben me daarom meer gaan verdiepen in Google en heb veel getest op mijn persoonlijke website. Ook kwam ik vaker in contact met andere online marketeers en dat stimuleerde mij om hier verder in te ontwikkelen!

 

Waarom ben je ooit eRocket begonnen?

Ik ben ondernemer geworden omdat ik het leuk vond om het ideale bureau te creëren. Ik heb dit 5 jaar gedaan bij m’n eerste bureau met stille aandeelhouders, maar na een tijdje wilde ik alle beslissingen zelf nemen zonder dit te verantwoorden aan personen die niet veel met online marketing hadden.

Daarom heb ik mijn aandelen ingeleverd en ben ik anderhalf jaar geleden met 7 klanten eRocket begonnen. Op dit moment zijn we bezig om hier het ideale bureau van te maken. Het ideale bureau bestaat in mijn ogen uit 12 online marketeers die elkaar versterken. Je bent dan klein genoeg om de thuissituatie van iedereen goed te kennen en groot genoeg om in teams te kunnen werken om het maximale resultaat te halen.

 

Hoe onderscheiden jullie je van andere online marketing bureaus?

We richten al onze projecten op onze unieke strategie: Multi Funnel Marketing. Daarnaast hebben we veel contact met klanten, meestal maandelijks een fysieke meeting en zorgen we dat alles gericht is op conversies halen. We vinden transparantie belangrijk en zijn daarom altijd erg open naar klanten toe. Bij eRocket werken bovendien alleen online marketeers wat als voordeel heeft dat we onszelf dagelijks slimmer maken. De vrijdag staat bij ons in het teken van trainingen in de nieuwste ontwikkelingen en trends, maar ook brainstormen over elkaars projecten. Door elkaar continu te versterken, weten we zeker dat wij altijd voor zullen lopen op online marketing gebied.

Daarnaast kunnen alle klanten iedere maand bij ons opzeggen. We willen alleen klanten waarbij we onszelf terug kunnen verdienen. Wanneer we zien dat Multi Funnel Marketing niet werkt voor een klant, dan nemen we afscheid van elkaar. Dit gebeurt gelukkig niet vaak, maar er zijn branches waarbij deze strategie niet het gewenste resultaat laat zien.

 

Kun je meer vertellen over Multi Funnel Marketing?

Deze unieke strategie hebben wij ontwikkeld en is erop gericht dat alle online marketing kanalen geoptimaliseerd worden om een doelstelling te behalen. Een klant komt bij ons niet omdat het bedrijf op 1 wil staan met een trefwoord, maar omdat er aanvragen moeten komen via de website. Hierdoor nemen we dit als doelstelling en gaan we alles optimaliseren om het te halen.

In Multi Funnel Marketing worden SEO, SEA (Google Ads), social media marketing en email automation gecombineerd. In de praktijk komt het erop neer dat we een Multi Funnel plan maken waarin de online strategie voor minimaal een half jaar in kaart wordt gebracht. We geven in die kalender aan wat we iedere maand willen doen op alle vlakken en bespreken de voortgang maandelijks. Tijdens het project zijn we wel zo flexibel dat we inspelen op online kansen wanneer we die zien, maar de kalender is de basis waar we mee aan de slag gaan.

 

Kun je een praktijkvoorbeeld geven hoe jullie Multi Funnel Marketing succesvol hebben ingezet?

Eén van onze succesverhalen is Landgoed Ulvenhart, een unieke trouw- en evenementenlocatie voor de zakelijke en particuliere markt. Hier hebben we eerst gewerkt aan het optimaliseren van de Google Ads, want daar werd het meeste budget weggegooid. Daarna zijn we alle onderdelen van Multi Funnel Marketing gaan toepassen. We begonnen met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek om te zien waar kansen lagen, zijn de website gaan optimaliseren en hebben in het verlengde daarvan een nieuwe advertentiestructuur opgezet. Deze nieuwe structuur werd versterkt met uitingen op Instagram en LinkedIn waarna we na een jaar een goed beeld hadden waar de meeste aanvragen uit kwamen. Doordat we dit wisten konden we het schaalbaar maken en konden we budget in advertenties verhogen op de doelgroep die we op dat moment nodig hadden om de doelstelling te halen.

We versterken het nu door de agenda met concerten te promoten met uitgebreide mailing campagnes. Deze zijn goed verdeeld in doelgroepen waardoor abonnees alleen een email krijgen als er iets op het landgoed is wat voor hen interessant is.

Iedere 2 weken zitten we met de eigenaar en het marketing team van het landgoed om de voortgang te bespreken en nemen we vervolgstappen door. Op die manier krijgen we genoeg input om te gebruiken in onze strategie en krijgen zij telkens de keuze voorgelegd waar advertentiebudget naartoe moet.

 

Hoe zetten jullie content marketing in voor eRocket?

Content is een belangrijk onderdeel om via pijnpunten nieuwe bezoekers op de website te krijgen. Bij ons is het een onderdeel van Multi Funnel Marketing, maar wanneer voor een klant wekelijks blogartikelen geschreven moeten worden, dan doen wij dit niet. In dat geval is een copywriter of content marketeer beter in te zetten. Bij veel klanten zien we ook dat ze intern een content marketeer hebben, waarmee wij juist weer samen kunnen werken.

Bij eRocket zelf zorgen we voor veel kennisdeling door content te creëren op onze website en social media kanalen. Daarnaast geven we alle inhoud van onze strategie weg op multifunnelmarketing.nl, zodat er meer bedrijven zelf aan de slag gaan met die online marketing strategie.

 

Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou (altijd) beheersen?

Online marketing kan je niet leren vanuit je studie, je zal het vooral veel moeten doen en slim en nieuwsgierig moeten zijn. Daarnaast moet je veel samenwerken zodat je sneller leert. Uiteraard zijn er dagelijks nieuwe ontwikkelingen in dit vakgebied, dus daar moet je van op de hoogte blijven.

 

Wat zijn je favoriete (online) marketing tools en waarom?

Ik gebruik zelf het liefst Ahrefs, Screaming Frog en Google Optimize.

Ahrefs omdat je vaak veel kansen ziet ten opzichte van concurrenten, Screaming Frog om te checken of de site optimaal is en Optimize omdat je daarmee continu A-B testen kan doen.

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging en grootste succes?

Het weer opnieuw starten van een online marketing bureau was de grootste uitdaging, maar ook het grootste succes.

Samen met mijn eerste collega Arianne, die ik ook kende van mijn vorige bedrijf, moesten we alles uit de kast halen om de eerste klanten te behouden. Het waren vrij grote klanten en wij waren dag en nacht bezig om de campagnes continu te optimaliseren. Gelukkig ging dit heel goed en konden we al snel Donna aannemen. Doordat we daarmee ook meteen een super goede online marketeer aannamen, werd het vanaf toen een stuk makkelijker.

 

Waar hoop je dat eRocket over 2 jaar staat?

Dan hebben we het doel behaald en zijn we het ideale online marketing bureau met 12 collega’s dat voor 150 klanten werkt.

 

Wat is je tip voor mensen die aan de slag willen met online marketing?

Kijk goed wat het meeste oplevert. Je kan alles optimaliseren maar daarmee kan je 80 uur per week bezig zijn zonder dat je resultaat boekt. Zorg er dus voor dat je weet waar jouw aanvragen op binnen komen zodat je dat kan schalen.

 

Online marketeer Erik Hermeler van eRocket

 

Eerdere interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *